Dramat straconych złudzeń w "Ojcu Goriot" Honoriusza Balzaca.

Język polski, Pozytywizm

Powieść Balzaca zawiera ponadczasowe prawdy życiowe, obserwacje i refleksje dotyczące człowieka każdej epoki.

- Refleksje o miłości rodzicielskiej, o względności uczucia, jakim jest wdzięczność i poczucie obowiązku dzieci wobec rodziców. Zauważyć można tu odwrócenie losów Antygony - odwiecznego uosobienia wiernej córki i siostry.

- Obserwacja reguł rządzących światem - prawo i siła pieniądza, układy i związki między ludźmi oparte o interes, potrzebę, zależność, zanik szczerości i uczuć.

- Obserwacja procesu przystosowania się młodego człowieka do wymogów otoczenia. Widzimy jak kolejno upadają ideały Rastignaca, jak kształtuje się jego egoizm i bezwzględność, świat paryski wchłania go i formuje jego sylwetkę. To los i niebezpieczeństwo wielu młodych ludzi w różnych czasach.

- Gorzka refleksja nad moralnością ludzi, ich obłudą, kontrastem pięknego "zewnętrza" i brudnego wnętrza. Córki Goriota i ich mężowie, małżeństwa "finansowe", pozamałżeńskie romanse, zdrady i oszustwa nie są cechą tylko lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Donos, zbrodnia, perfidne wykorzystanie słabszych funkcjonuje.

Jak widać, panorama balzacowskiej rzeczywistości jest pesymistyczna i przerażająca. Fakt, że nie jest to tylko przeszłość, jeszcze pogarsza samopoczucie czytelnika. Ten świat aż woła o ocalenie choć jednej z humanitarnych cnót człowieka: przyjaźni, miłości lub choćby uczciwości. Balzac raczej nie przekreśla możliwości działania w słusznej idei naprawy świata. Cyniczny Vautrin mówi, że "życie jest jak kuchnia - aby zrobić w niej cokolwiek, trzeba pobrudzić ręce". Vautrin i Rastignac to dwie postacie aktywne, dwie odmienne postawy, propozycja działania.

- Vautrin działa wbrew prawu, nie ocenia środków i twierdzi, że jedyna metoda walki ze złem - to niszczyć cały świat.

- Rastignac działa nie przekraczając prawa, lecz płynnie włączając się w "uznane" bezprawie paryskiego środowiska. Nie uniknie brudzenia rąk, jeśli pozostaną mu jeszcze jakieś ideały, o które chce walczyć.

Żadna z postaw nie jest koncepcją idealisty, walki szlachetnej i czystej - taka nie ma szans powodzenia.

Podobne tematy

Problem fanatyzmu i nietolerancji w utworze Marii Konopnickiej "Mendel Gdański"

Mendel Gdański, 67 - letni Żyd, od 27 lat prowadzi w...

Scharakteryzuj zjawisko sarmatyzmu wykorzystując znane Ci utwory literackie

Termin sarmatyzm pojawił się w połowie lat 60-tych...

"Ojciec Goriot" Balzaca jako powieść realistyczna

Powieść realistyczna jest dziełem, które...

Program pozytywistów warszawskich.

Aleksander Świętochowski "Praca u podstaw" Autor...

Ideał szlachcica i ziemianina w "Żywocie człowieka poczciwego" M. Reja.

"Żywot ..." nie jest samodzielnym utworem. Stanowi...

Żródła: wikipedia.pl, teksty nadesłane

Serwis matura memento.pl jest serwisem społecznościowym, publikuje materiały nadesłane przez internautów i nie odpowiada za treść umieszczanych tekstów oraz komentarzy. Serwis matura memento.pl dokłada wszelkich starań, aby weryfikować nadsyłane materiały oraz dbać o ich zgodność z polskim prawem.
  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów